Kaikoura, Whale Watch - Reisverslag uit Kaikoura, Nieuw Zeeland van Henk Weegh - WaarBenJij.nu Kaikoura, Whale Watch - Reisverslag uit Kaikoura, Nieuw Zeeland van Henk Weegh - WaarBenJij.nu

Kaikoura, Whale Watch

Door: Henk op de Weegh

Blijf op de hoogte en volg Henk

17 Februari 2015 | Nieuw Zeeland, Kaikoura

Vandaag, dinsdag 17-2-2015, begin ik voor de verandering eens te vertellen over de avond.
Want we zitten dan achter een special steak with fries en zeggen tegen elkaar dat we mekaar maar eens moeten knijpen en of we dit allemaal wel werkelijk meemaken. Kijk die steak is er werkelijk en die smaakt prima, maar wat we vandaag allemaal weer hebben gezien lijkt een beetje onwerkelijk. Alsof je straks, zeg over een dikke 14 dagen, wakker wordt en dat het dan een mooie droom blijkt te zijn geweest. Zo komt het ons af en toe wel voor, maar ….. dan hebben we de foto’s en filmpjes gelukkig nog. Blijkt toch dat we het allemaal echt hebben meegemaakt en dat het cadeau dat we onszelf maar hebben gegeven na een moeilijke tijd en natuurlijk ook ter ere van het behalen van mijn AOW-lidmaatschap, uitgepakt te zijn als één mooie belevenis.
Want wat hebben we weer een mooie dag meegemaakt vandaag. Allereerst zijn we vandaag in Kaikoura gebleven. Het is fijn om even rust in te bouwen, en we waren toe aan de was. In een paar koffers kun je niet zoveel meenemen en dus moesten vandaag de streepjes er maar eens uitgewassen worden.
Lekker rustig aan op de camping (de was draait toch) en paar bakjes koffie doet wonderen vooral als je lekker kunt bruinen in de zon aan een strak blauwe hemel.
’s Middags gingen we mee met de Whale watch boot. Een hele belevenis met een staartje. Allereerst weren we met de bus naar de boot gebracht. Een snelle catamaran die flink snelheid maakte op een woelige oceaan. Seesick alert. Maar we zaten in comfortabele fauteuils, en we hadden geen last. Toen we een paar mijl uit de kust waren zagen we de eerste walvis. Het bleek Tutu te zijn, een potvis van enorme afmeting. Een walvis komt zo om de 45 minuten naar boven om zo’n 10 minuten lucht te happen en dan duikt hij weer naar een grote diepte. En het duurde dan ook niet lang of Tutu dook weer naar beneden en als laatste komt dan die enorme staart. Ik zei toch dat het nog een staartje had. Wat een prachtig gezicht. Zoiets zie je alleen maar op de natuurfilms bij de EO. En werkelijk, wij hebben het nu zelf op de film. Grandioos. Daarna ging het in volle vaart verder en kwamen we terecht in een grote school Hectordolfijnen. Het waren er misschien wel 50/60 en misschien nog wel meer. En ze dartelen en springen allemaal rond de boot. Ze spelen er mee. Soms springen ze met 6/7 tegelijk uit het water en duiken samen weer onder. Dat noem ik nog eens synchroon zwemmen. Zeldzaam mooi. Daarna hebben we nog een walvis gespot en als laatste nog een keer Tutu, die na zo’n drie kwartier weer boven moest zijn. En dat was hij ook. Na zo’n 10 minuten dook hij weer onder en zo kreeg ik 3 mooie staartduiken op de film. We waren helemaal opgetogen en dat hebben we maar, zoals ik al begon te vertellen, gevierd met een “uit etentje” in Kaikoura.
Weer een bijzondere dag. Morgen een eindje rijden naar Greymouth. Kijken wat dat weer brengt.
Tot morgen.

• 17 Februari 2015 - 11:38

Cilia:

En dan vanuit Greymouth in zuidelijke richting????
    O la la la la. Kijk uit naar dat verslag.
    Wij genieten omdat jullie genieten!! Cilia

• 17 Februari 2015 - 13:25

Bart:

Hoi Hoi !

Dat ziet er Dol-Fijn uit ! Heel bijzonder denk ik om dolfijnen in het echt te zien. Een Walrus heeft natuurlijk iedereen wel thuis in een terrarium, maar een Dolfijn....

Hier is de Carnaval ten einde gekomen, en met alle zonden wordt vanavond de Bok Verbrand. Het was een mooi feest. Zondag was hartstikke mooi weer, droog, koud en redelijk zonnig.

Groet'n daar !

• 17 Februari 2015 - 16:52

Gerard Schouwink:

Prachtige foto's en wat een belevenis, Vind persoonlijk die dolfijnen nog mooier dan Tutu maar dat kan ook best weer anders zijn als je er echt bij bent. Blijf genieten, wij doen het via jullie reisverslagen !!

• 17 Februari 2015 - 20:21

Thijs:

ha kiwi's

Geweldige jaloursmakende verhalen luitjes! We hebben zoals Bart al aangaf de carnaval weer overleefd, nog bedankt voor het verlenen van tijdelijk onderdak in Oldenzaal. Wat een machtig gezicht moet dat zijn zon walvisstaart vlak naast je! Veel plezier nog luitjes

Groetjes Thijs en Bianc

• 17 Februari 2015 - 22:37

Herman En Emma:

Ja Henk en Hannie de was moet ook een keer gedaan worden, maar zo te zien hebben jullie weer een prachtige dag gehad en veel gezien. liefs uit Deventer.