Franz Jozef Glacier - Reisverslag uit Franz Josef/Waiau, Nieuw Zeeland van Henk Weegh - WaarBenJij.nu Franz Jozef Glacier - Reisverslag uit Franz Josef/Waiau, Nieuw Zeeland van Henk Weegh - WaarBenJij.nu

Franz Jozef Glacier

Door: Henk op de Weegh

Blijf op de hoogte en volg Henk

20 Februari 2015 | Nieuw Zeeland, Franz Josef/Waiau

Vrijdag 20-2-2015 en vandaag beginnen de laatste 8 dagen van februari, en dus ook van onze vakantie. Maar …. We hebben nog 9 dagen te genieten voor we weer vliegen, en daar beginnen we ook vandaag mee.
We zijn vanmorgen om half 8 opgestaan en zo tegen 9 uur vertrokken we. Prompt de verkeerde kant op. We dachten dat we gisteren op de hw 6 naar rechts gingen richting Westport, dus nu over de brug linksaf richting Hokitika. Maar we kwamen op een heel klein weggetje en we hadden de zee links van ons. Dat kon niet kloppen, dus maar gedraaid en weer richting Greymouth gereden, de brug terug over en toen de 6 gevolgd. En ja hoor, we kwamen weer gewoon langs de camping waar we net afkwamen. We hadden gewoon rechts af kunnen slaan. We waren zeker nog niet helemaal
wakker. Nu wel! De highway 6 is een hoofdweg, maar je moet je er niks van voorstellen, want de hele weg is smaller dan de vliegveldweg naar Enschede en soms is de weg net zo breed als de Gammelkerstraat. En dat soms bergop/bergaf met scherpe bochten. Het vereist alle aandacht, maar het wel weer heel erg mooi. Door bos en bush en altijd de Southern Alps als een ECG-grafiek voor ons uit en met de besneeuwde toppen en de gletsjers altijd in het zicht. Het foto en filmgehalte is weer heel hoog. Maar we laten ons niet steeds verleiden om de bus aan de kant te zetten, op een paar stops na dan. Bij een prachtig meer hebben we even koffie gedronken, en daar kwamen we aan de praat met een Belgisch stel. Hij kwam uit Wallonië en zij uit Engeland, en zich verontschuldigend voor het Nederlands ging het dus in het Engels. Want un peu francais zou voor ons echt met de franse slag betekenen, en ja we zijn hier toch in het land van de Engelse taal. Het was even leuk zo op de steiger van dat prachtige meer, met kraakhelder water, en al kijkend zag ik een hele dikke, vette paling zwemmen. Die had ik wel even graag aan het haakje gehad. Even later ging het weer verder, op weg naar de Franz Jozef Gletsjer en de Fox Gletsjer. De Southern Alps ligt bijna over de hele lengte van het Zuidereiland en het heeft 17 toppen boven de 3000 meter, waarvan Mount Cook de hoogste is.
In het gletsjergebied waar we nu heen rijden liggen de hoogste toppen.
We wilden nog even wat eten en we sloegen een grindpad in waar een bord aangaf : recreation area.
Maar toen we daar aankwamen, bleek het een parkeerplaats te zijn waar vandaan helikoptervluchten georganiseerd werden over alle gletsjers. Nu waren we zeker van plan om een helikoptervlucht te doen, maar eigenlijk morgen. Ik had al eens een heleboel folders meegenomen over die vluchten en dat bleek een kostbare geschiedenis. De baas van het spul kwam eens informeren of wij interesse hadden. We think about it!! Maar even later was hij er weer, … And??
His wife has Dutch roots, en warempel hij heeft zowaar een friese vlag in z’n hokje hangen. Hij kon een special price maken al we met 2 andere mensen gingen. En ja, hoewel we het nog niet van plan waren was het toch interessant genoeg, en dus zaten we even later in de helikopter en vlogen we boven het bergmassief met al z’n sneeuw en gletsjers. INDRUKWEKKEND. Je voelt je wel heel nietig als je daar zo boven vliegt in zo’n klein machientje. Een machtig gezicht, en helemaal boven in bergen werden we nog even aan de grond gezet in de sneeuw. Voor de foto’s natuurlijk en voor een paar sneeuwballen. Een prachtige ervaring en voor ons beiden een helikopervlucht doop.
Even later kwamen we nog een beetje beduusd aan op de Franz Jozef top 10 Holiday camping en daar hebben we er eerst maar eens een biertje op gedronken. Een kostbare ervaring, in dubbele betekenis van het woord.
Wat maken we toch allemaal mee??? Morgen weer verder!

• 20 Februari 2015 - 09:45

Bart:

Hallo vakantiegangers!

Met een toenemend gevoel van jaloezie lezen wij elke dag jullie mooie stukjes, supergaaf zeg zo'n helikopertocht! Lijkt ons ook heel indrukwekkend. Ik mis vandaag wel de foto's :) maar dat is misschien voor mijn arbeidsethos van vandaag wel positief.

Hier beloofd het een redelijk druilerig weekend te gaan worden, dus neem het er lekker van daar.

Groeten Bart en Jet

• 20 Februari 2015 - 09:48

Gerard Schouwink:

Onverewachte dingen zijn vaak het moois, een helicoptervlucht die niet gepland tond, althans vandaag niet.......en special price......doet me denken aan de stranden in Spanje...Your my friend, make special price for you...... Geinig, zo van de hitte in de sneeuw..mis alleen de foto's nog maar die komen zeker nog !!

Have fun,
    Gerard

• 20 Februari 2015 - 10:33

Corrie En Hans:

Sensationeel, lijkt mij een bijzondere belevenis. Hebben op verschillende gletsjers gelopen, maar dit is echt bijzonder. blijf genieten, prachtige foto's en hartelijke groet Corrie &Hans

• 20 Februari 2015 - 14:55

Bianca:

Dat klinkt echt fantastisch!!! Die onverwachte wendingen op zo'n dag zijn juiste de beste!!! Jullie genieten er er volop van en dat is fijn om te lezen!
    Zoals Bart al zei wordt het weer hier in NL niks, dus geniet maar extra van al het goede daar!! Wie weet wat morgen weer brengt!!
    Liefs Thijs en Bianca

• 20 Februari 2015 - 21:06

Elly:

Hè Hallo vakantie gangen, jullie maken inderdaad wel hele mooie dingen mee,
    Ja zo'n helikopter vlucht is inderdaad erg mooi.mooie verhalen, nog maar negen dagen wat gaat de tijd vlug.geniet ervan en laat ons ook mee genieten Door jullie verhalen op te schrijven, kunnen wij een beetje meegenieten.
    Veel liefs vanuit Oldenzaal . Gerry en Elly