Wanaka - Reisverslag uit Wanaka, Nieuw Zeeland van Henk Weegh - WaarBenJij.nu Wanaka - Reisverslag uit Wanaka, Nieuw Zeeland van Henk Weegh - WaarBenJij.nu

Wanaka

Door: Henk op de Weegh

Blijf op de hoogte en volg Henk

24 Februari 2015 | Nieuw Zeeland, Wanaka

Hallo beste mensen, we waren een paar dagen uit de lucht omdat ik niet kon posten in waarbenjij.nu. Maar we zijn er weer en ik heb natuurlijk de verslagen per dag bij gehouden, dus die ga ik nu achterelkaar toevoegen.
Ik geef toe, een flinke hap leesvoer, maar dan zijn jullie ook weer bij.
Daar gaat ie:

Zaterdag 21-2-2015, vannacht heeft het flink geregend, maar we staan op en het zonnetje komt er al weer door. Deze verdeling mag wat ons betreft wel. Vandaag willen we naar Lake Wanaka, maar we willen ook nog een wandeling maken naar de Fox Glacier. Naar Wanaka is overigens nog wel een best eind rijden. Nog maar net de camping af kwamen we in het plaatsje Franz Jozef Glacier en daar konden we mooi even een paar boodschappen doen. Maar, na de boodschappen kwamen we nog een aantal souvenirs winkeltjes tegen en die trokken ons naar binnen. Toch een paar leuke dingen meegenomen. Maar het resultaat was dat het al tegen twaalven liep en we wilden nog de wandeling doen, en nog een eind rijden. Nou ja, dan maar een keer een beetje later op de camping, want ook in Wanaka zullen ze wel het principe hanteren: hoe later op de avond hoe schoner het volk.
Na zo’n 15 km. kwamen we het grindpad tegen dat naar de parkeerplaats leidde van de Fox Glacier.
Toen de loopschoenen aan voor de wandeling naar de gletsjer. En dat werd een hele klim. De hamstrings en de achillespezen hadden het zwaar te verduren en Hannie’s gezicht werd alsmaar roder.
Maar aan het eind van de wandeling hadden we een mooi uitzicht op de gletsjer. Altijd weer indrukwekkend. Deze was echter redelijk vervuild van het berggruis en niet zo mooi als bv. de Nigardsbreen in Noorwegen. Maar het blijft een machtig gezicht. De afdaling was een stuk gemakkelijker en daarna gingen we richting Wanaka. Het was 14.00 uur en nog zo’n 250 km. Dat kost een paar uur, vooral als je bedenkt dat we in het hoogste deel van Nieuw Zeeland zitten. Het eerste deel ging nog redelijk vlak langs de kustlijn. Dan weer bos en dan weer zee, en altijd die grote puisten. En voor het eerst, op de eerste dag na dan, hebben we wat regen onderweg.
Ergens onderweg hebben we een kop koffie gedronken bij een meertje. Nu hadden we gisteravond en ook vannacht al kennis gemaakt met de beruchte sanfly. Een vliegje bijna niet groter dan een fruitvliegje, maar gemeen!!! Je zou haast onze oer-Hollandse mug een aardig beestje gaan noemen. Deze sandflies komen in grote getale om je heen, en je merkt het niet dat ze op je been of arm gaan zitten, tot ze je bijten. Dat wil zeggen, de vrouwtjes alleen, maar ik laat aan ieder over om daar iets van te vinden. Het voelt in ieder geval gemeen en het gaat meteen jeuken. Er ontstaat een bultje en daar kun je een paar dagen last van hebben. Ze zitten het meest op het Zuidereiland en dan ook nog aan de westkust. Nou, aan dat meertje dan, daar zaten er ook flink wat, dus we vluchten onze bus in. Maar wat wil het geval, het raam van Hannie stond half open en dat hadden de sanflies ook uitgevonden, dus er zaten flink wat binnen. Na op handen en voeten op jacht te zijn geweest, zijn we maar op pad gegaan.
In Haast hebben we eerst nog maar wat diesel getankt, en toen moeten we de Haast pass over. En dat is geen kleintje. Dat gaat steil de bult op, en de bus moest behoorlijk werken.
En blijkbaar vond hij dat niet zo leuk, want net op een heel steil stuk begon het motorbloklampje op het dashboard te knipperen, en daar schrik te toch behoorlijk van. Direct even de bus aan de kant gezet en de olie en het water nagekeken. Er leek niets aan de hand, maar het lampje bleef knipperen.
Onze gemoedstoestand ook. Toch maar verder gereden, want je staat midden in de bush, bush, dus wat moet je? In een klein plaatsje toch maar even gebeld met Apollo en die jongeman zei doodleuk…., ja dat doen ze soms, springen ze spontaan op knipperen , maar gewoon de auto een paar keer uit en aan zetten en het gaat vanzelf over. En verdomd …. Hij had gelijk. Even later was het knipperen over. Ons humeur kwam ook weer in de normaalstand. Op naar Wanaka, nog zo’n 3 kwartier. En toen kwamen we aan het begin van Lake Wanaka, wat een meer, immens, en mooi!!!
We draaiden met de berg mee, en toen kwam daar een tweede meer lake Hawea. We hebben al veel moois gezien in Nieuw Zeeland, maar dit behoort zeker tot de top drie. Wat onbeschrijfelijk mooi!!
Geen wonder dat dit een van de favoriete vakantiebestemmingen is van de Nieuw Zeelander zelf.
Hier blijven we even langer. Op top 10 Holiday camping Wanaka.
Weer een enerverende dag.

• 24 Februari 2015 - 12:29

Lida:

I'm getting very, very jealous!!!!!
    Enjoy and take care.

• 24 Februari 2015 - 23:50

Gerard Schouwink:

Die monteur op afstand kan zo bij ons beginnen.....doen ze ook altijd als de computer raar doet..."even uitzetten en weer aandoen" en verdomd ook daar werkt het heel vaak. Doet kalm an en blief genieten !!

• 25 Februari 2015 - 10:13

Jet:

Jullie stralen!! Mooi om te zien!